انجام محاسبات و نقشه سوله

طراحی سازه به معنی طراحی و شکل دادن به المان های ساختمان مانند مهربند، دیوار برشی، ستون، تیر و … می باشد سازه ها در اصل مهم ترین اصل ساخت ساختمان بوده همچنین ایمنی و مقاومت ساختمان به این گزینه مربوط می باشد   برای اینکه طراحی سازه  موجب فرم و شکلی خوب برای ساختمان های مختلف، شکل گیری درست داخلی ساختمان و دیگر موارد  شود تیم طراحی یعنی مهندس سازه، مهندس معمار، محاسبه گر، مهندس تاسیسات و … باید برای طراحی سازه و اجرای درست آن به نتیجه ای مشترک با یکدیگر برسند البته اختلاف نظراتی در اوایل کار ممکن است پیش آید اما با رسیدن به نقطه نظر مشترک اجرا و طراحی سازه به بهترین شکل امکان پذیر خواهد بود.

مهم ترین شخص در طراحی سازه مهندس سازه می باشد که موارد زیادی را در نظر می گیرد تا بتواند فرم درست و استاندارد از آیتم های اولیه پروژه را برای طراحی سازه اصلی مورد نظر قرار دهد برای اینکه مهندسین بتوانند کار خود را آغاز کنند ابتدا باید آیتم هایی که برای کارفرما مهم است را در نظر بگیرند این موارد می تواند شامل کیفیت بالای نقشه ساختمان و طراحی سازه آن و همینطور قیمتی مناسب برای انجام کار باشد و در نتیجه رضایت کارفرما حاصل می شود.

طراحی سازه باید دارای کیفیت خوب و استاندارد باشد تا در کار دیگر مهندسین اختلالی ایجاد نکند یکی از مواردی که به طراحی درست سازه بستگی دارد نمای ساختمان بوده که توسط مهندس معمار انجام می گیرد هر مشکلی در طراحی سازه باعث ایجاد مشکل در کل ساختمان و همچنین نمای آن می گردد.

هدف طراحی سازه

در طراحی سازه 3 هدف مورد توجه قرار می گیرد پایایی، ایمنی و عملکرد درست که در آخر باعث ایجاد ساختمانی با این ویژگی ها می شود و هر کدام از این موارد نتیجه ای را دنبال می کنند به طور مثال:

ایمنی یعنی سازماندهی تمام اتصالات، قطعات و کل مجموعه باید به گونه ای باشد که زیر نظر بارهای استثنایی و یا متعارف مشکلی برایش پیش نیاید و آسیبی به کل مجموعه وارد نشود.

برای هر ساختمان طول عمری در نظر گرفته می شود به طوری که ساختمان مربوطه در این بازه زمانی نباید دچار فرسودگی، پیری، کاهش ایمنی و … شود همچنین مصالح نیز نباید در این دوره دچار مشکلی شود به این مورد پایایی گفته می شود.

عملکرد درست یعنی اینکه مجموعه باید طبق دستورهای از پیش تعیین شده عمل کند و مشکلاتی مانند لرزش، تغییر شکل ساختمان و ترک خوردگی بر اثر بار های متعارف پیش نیاید تا باعث ترس در کل مجموعه گردد و پروژه را با مشکل مواجه کند.

طراحی سازه چگونه انجام می شود؟

ابتدا باید طراحی ساختمان توسط مهندس معمار انجام شده سپس پلان های تایید شده به مهندس سازه برای طراحی یک سازه مناسب تحویل داده می شود.

بیشترین نوع استفاده از سازه ساختمان فلز و بتن هستند که مهندس باید یک مورد را برای ساختمان انتخاب نماید.

در این مرحله مهندس سازه باید با در نظر گرفتن مواردی مانند سیستم دوگانه، مهاربندی و … سازه ساختمان را در برابر زلزله مقاوم کند.

نحوه قرارگیری دیوار برشی و تیر ها در این مرحله بررسی می گردد.

بارگذاری سازه، طراحی سازه و کشیدن نقشه با نرم افزار های مربوطه و گرفتن خروجی از نقشه مراحل پایانی طراحی سازه می باشد.

روش ها و عوامل طراحی سازه

طراحی سازه با دو سازه بتنی و فلزی برای ساختمان های مختلف انجام می شود که در طراحی هر دو سازه ساختمان مواردی در نظر گرفته می شود این موارد وزن ساختمان، پرت مصالح، مخارج نگهداری، مقاوم بودن سازه در برابر حریق، مقاوم در برابر انواع نیرو ها، سرعت مناسب برای اجرا، عمر مناسب ساختمان، هزینه های مورد استفاده، وضعیت جوی و محاسبات در طراحی سازه هستند که باید مورد بررسی قرار گیرد تا در پایان ساختمان ساخته شده بهترین کیفیت را داشته باشد.

انواع طراحی سازه

سازه ها در انواع سازه بتنی، سازه سنتی، سازه فلزی و سازه صنعتی طراحی می شوند که هر یک از این موارد در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد به طور مثال سازه فلزی در انجام محاسبات و نقشه سوله مورد استفاده قرار می گیرد سوله یک سازه فلزی است که دارای سقف شیب دار بوده و انجام محاسبات و نقشه سوله توسط مهندس مربوطه انجام می شود.

انجام محاسبات و نقشه سوله با استانداردهای مناسب با نرم افزار های طراحی مربوطه توسط مهندس انجام می گیرد باد، برف، عوامل محیطی در ساخت سوله تاثیر دارند همچنین عواملی مانند کفسازی، رنگ پوشش دهنده، ابعاد ستون و فونداسیون، ضخامت ورق و … باید در طراحی و محاسبات مورد توجه قرار گیرد.

انجام محاسبات و نقشه سوله

طراحی سازه های فلزی

محاسبات و طراحی سازه های بتنی

محاسبات و طراحی سازه های هیدرولیک