دانستنی های صنعتی

دلیل داغ شدن سیم کولر گازی چیست؟

داغ شدن سیم کولر گازی، اتفاقی است که اکثر افرادی که از کولر گازی استفاده می کنند، آن را حداقل یک بار تجربه کرده اند، به این ترتیب این اتفاق و دلیل آن ممکن است برای خیلی ها سوال باشد.

بر اساس همین مسئله قصد داریم در ادامه این مطلب اطلاعاتی را در ارتباط با داغ شدن سیم کولر گازی ، علل آن، چگونگی پیشگیری از این اتفاق و مواردی ازاین قبیل در اختیار شما قرار دهیم، پس اگر اتفاق افتادن چنین مشکلی برای شما نیز مورد سوال است در ادامه و تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اولین علت داغ شدن سیم کولر گازی: ضعیف بودن قسمت اتصالات در کولر گازی

اگر قسمت اتصالات در کولر گازی دچار مشکل شده باشد، در یک قسمت از سیم تراکم بالا می رود و به این ترتیب سیم داغ می شود.

لازم به ذکر است زمانی که از سیمی با جنس بی کیفیت برای کولر گازی استفاده شود، این مسئله اتفاق می افتد و در نهایت اگر به این اتفاق رسیدگی نشود ممکن است جرقه و آتش سوزی اتفاق بیوفتد، پس رسیدگی به چنین مشکلی اهمیت زیادی دارد و باید حتما به آن دقت شود.

دومین علت داغ شدن سیم کولر گازی: شرایط نگهداری بد

خوب است بدانید خیلی از مواقع علت داغ شدن سیم نول کولرگازی این هست که آن سیم در شرایط  بدی نگهداری می شود، به طور مثال در معرض نور خورشید است یا اینکه در کنار وسایلی مانند گاز یا آبگرمکن که گرما ساتع می کنند، قرار دارد، پس حواستان به چنین نکاتی نیز باشد.

سومین علت داغ شدن سیم کولر گازی: مشکل دار شدن کولر گازی

علت دیگری که می توان آن را برای داغ شدن سیم کولر گازی در نظر گرفت، این هست که خود کولر گازی دچار خرابی شده باشد.

زمانی که کولر گازی شما مدت زمان زیادی برایتان کار کرده باشد و آن را سرویس یا تعمیر نکرده باشید، این دستگاه دچار خرابی می شود و به این ترتیب بار اضافی بر روی سیم برق اعمال می شود و شما خواهید دید که سیم داغ شده است.

پس برای جلوگیری از داغ شدن سیم حواستان به سرویس هایی که باید برای کولر انجام شود باشد و آن ها را با دقت پیگیری کنید و انجام دهید.

چهارمین علت داغ شدن سیم کولر گازی: مشکل دار بودن برق خانه

مسئله دیگری که می توان از آن به عنوان علت داغ شدن سیم نول کولر گازی یاد کرد، این هست که کل سیستم برق کشی خانه مشکل داشته باشد، که برای حل ان بایستی از برقکار های با تجربه و متخصص کمک بخواهید.

پنجمین علت داغ شدن سیم کولر گازی: شل بودن سیم

به عنوان اخرین علت، خوب است بدانید شل بودن سیم کولر نیز می تواند علت داغ شدن سیم نول کولر گازی باشد، پس اگر کابل یا سیم کولر شما هم داغ می شود، این علت را نیز برای آن در نظر بگیرید.

علت ذوب شدن دو شاخه کولر گازی

پس از کسب اطلاعاتی در ارتباط با داغ شدن سیم نول کولر گازی جالب است که بدانید علاوه بر سیم کولر گازی در برخی از موارد دو شاخه آن نیز داغ شده و سپس ذوب می شود، به این ترتیب با توجه به اهمیت این نوع مشکل در ادامه علل اتفاق افتادن آن را ذکر خواهیم کرد.

علت اول: قطرکم سیم

خیلی از مواقع سیمی که به دوشاخه وارد می شود، قطر کمی دارد و با توجه به بالا بودن بار جریان در چنین سیم هایی می توان گفت اولین و مهم ترین علت ذوب شدن دو شاخه کولر گازی قطر کم سیم است.

علت دوم: شل شدن سیم ها در جعبه تقسیم

اگر سیم ها در جعبه تقسیم شل باشند، اتصال جریان برق به خوبی انجام نخواهد شد، به این ترتیب دوشاخه پریز داغ می شود، با توجه به این مسئله که در این حالت امکان جرقه زدن و سپس آتش گرفتن سیم و دو شاخه نیز وجود دارد، توصیه می کنیم به هیچ عنوان نگذارید چنین اتفاقی بیوفتد.

علت سوم: مشکل دار بودن دو شاخه

خرابی و مشکل دار بودن خود دوشاخه نیز می تواند علت ذوب شدن دو شاخه کولر گازی باشد، به این ترتیب که وقتی دو شاخه خراب باشد یا حتی پاره شده باشد، آمپندانس در سیم بیشتر خواهد شد، سپس در سیم کولر گازی برق بیشتری هدر می رود و دوشاخه داغ می شود و نهایتا اگر متوجه داغ شدن دو شاخه نشوید، ذوب خواهد شد.

علت چهارم:مشکل دار بودن پریز

علاوه بر خود دو شاخه اگر پریز برق نیز خراب باشد، ممکن است دو شاخه کولر گازی ذوب شود، البته خوب است بدانید اگر این اتفاق بیوفتد، شما خواهید دید که فیوز جریان را قطع می کند.

پس اگر می بینید دو شاخه کولر گازی شما بیش از حد داغ می شود و جریان آن نیز هر از چند گاهی توسط فیوز قطع می شود، پریز خود را تعویض کنید.

علت پنجم: منبع تغذیه

به عنوان آخرین علت، قصد داریم به این نکته اشاره کنیم که اگر منبع تغذیه کولر گازی بیش از اندازه باشد، ممکن است به جریان برق داخل سیم آسیب برسد و دو شاخه یا پریزی که کولر گازی به آن متصل است داغ شود.

پس بر اساس نکته فوق و این مسئله که زیاد بودن منبع تغذیه می تواند باعث آسیب رسیدن به سیم و نهایتا آتش سوزی یا ترکیدن کولر گازی شود، توصیه می کنیم حتما منبع تغذیه خود را بررسی نمایید، سپس کولر را نصب کنید.

چگونه از داغ شدن سیم و پریز کولر گازی جلوگیری کنیم؟

در قسمت های قبلی در ارتباط با داغ شدن سیم و پریز کولر گازی، اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار دادیم و علت آن ها را نیز ذکر کردیم، حتی چند کلمه ای نیز راجع به جلوگیری از اتفاق افتادن این مسائل صحبت کردیم.

اما با توجه به اهمیت پیشگیری از داغ شدن سیم کولر گازی تصمیم داریم در این قسمت به صورت جداگانه نکاتی را در این باره ذکر کنیم.

اولین راهکار

به عنوان اولین راهکار پیشنهاد می کنیم درهنگام نصب کولر گازی سیم هایی که در قسمت بعدی پریز قرار می گیرند را بررسی کنید، اگر این سیم ها قطر کمی داشته باشند، ممکن است علتی برای داغ شدن سیم کولر گازی باشند.

دومین راهکار

همانطور که در قسمت های قبلی به این نکته اشاره کردیم، یکی از علل داغ شدن سیم کولر گازی این هست که سیم شل باشد، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در هنگام نصب کولر گازی به این نکته نیز دقت کنید.

سومین راهکار

خیلی از مواقع افراد شبکه ی کندانسور کولر گازی خودشان را  تمیز نمی کنند، به این ترتیب گرمای کولر از مکانی که باید خارج نمی شود، پس برای جلوگیری از داغ شدن سیم کولر گازی، حتما در مدت زمان های معین کندانسور آن را تمیز کنید و این مسئله را فراموش نکنید.

چهارمین راهکار

توصیه ی دیگری که برای جلوگیری از داغ شدن سیم این وسیله داریم این هست که کولر گازی خود و اجزای آن را به موقع سرویس کنید زیرا همانطور که گفتیم، خرابی کولر گازی نیز می تواند علتی برای این مسئله باشد.

پنجمین راهکار

راهکار دیگری که می تواند از داغ شدن سیم کولر گازی شما جلوگیری کند، این هست که از سیم سیار برای اتصال کولر به پریز استفاده نکنید، زیرا این مسئله نیز در موارد بسیاری می تواند علتی برای داغ شدن کولر گازی باشد

ششمین راهکار

به عنوان یک راه دیگر برای جلوگیری از داغ شدن پریز، دو شاخه و سیم کولرگازی پیشنهاد می کنیم،کولر را در محیط های آبی و محیط هایی که رطوبت در آن ها بالاست، مانند حمام، جکوزی یا استخر قرار ندهید.

نخستین اقدام در هنگام داغ شدن سیم کولر گازی چیست؟

پس از خواندن موارد فوق، ممکن است بسیاری از افراد بپرسند، حال اگر چنین مشکلی در کولر گازی خانه مان اتفاق افتاد باید چه اقدامی انجام دهیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، نیاز هست در اولین اقدام کولر گازی خود را خاموش کرده و از سیم برق جدا کنید، زیرا با انجام این کار احتمال ایجاد جرقه و آتش سوزی را به صفر می رسانید و این مسئله بسیار مهم است.

در مرحله بعدی بایستی به بررسی سیم، پریز و دو شاخه کولر گازی بپردازید، اگر مشکلی در ان مشاهده کردید باید آن را حل کرده و کولر گازی خود را روش کنید و دوباره ازآن استفاده کنید.

اما اگر متوجه مشکلی نشدید، یا در ارتباط با این مسئله که مشکل از کجاست، اطمینان پیدا نکردید، باید از افراد مختصص و باتجربه کمک بخواهید تا برای حل مشکل کولر شما به منزلتان بیایند.

زیرا اگر به اشتباه مشکل داغ شدن سیم کولر گازی تان را حل کنید ممکن است دوباره آن سیم داغ شود، شما توجه آن نشوید و عواقبی مانند آتش سوزی یا سوختن موتور کولر گازی تان اتفاق بیوفتد.

پیش از خرید کولر گازی چه نکاتی را رعایت کنم؟

همانطور که در پاراگراف های قبلی متوجه این مسئله شدید، علت ذوب شدن دوشاخه کولر گازی یا علت داغ شدن سیم نول کولر گازی، در بسیاری از موارد خریداری کولر گازی بی کیفیت یا عدم توجه به سیم آن در هنگام خرید است.

به همین دلیل در این قسمت چند کلمه ای در ارتباط با نکاتی که باید پیش از خرید کولر گازی به آن ها توجه کنید، صحبت خواهیم کرد.

در اولین مرحله پیشنهاد می کنیم خرید خود را از مکانی انجام دهید که کولر های گازی آن کیفیت بالایی داشته باشند و افراد از خرید های قبلی خودشان از آن مکان رضایت داشته باشند.

به عنوان یک نکته دیگر توصیه می کنیم کولر گازی را خریداری کنید که بر اساس مساحت مکانی که قرار است از آن استفاده کنید، طراحی شده باشد زیرا در برخی مواقع افراد نوعی کولر را خریداری می کنند که برای مساحت فضای آن ها کوچک یا بزرگ است .

به این ترتیب به آن کولر فشار می آید و مشکلاتی اعم از داغ شدن سیم کولر گازی یا پریز و دوشاخه آن اتفاق می افتد، پس حواستان به این نکته هم باشد و در هنگام خرید کولر گازی به آن دقت کنید.

سخن پایانی

در موارد  فوق تلاش کردیم، در ارتباط با علت ذوب شدن دو شاخه کولر گازی و علت داغ شدن سیم آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، تا اگر این مشکل برای کولر گازی منزل شما هم پیش آمده است بتوانید خیلی راحت آن را حل کنید، امید است این اطلاعات به کارتان بیاید.

اما در قسمت پایانی توصیه می کنیم اگر قصد خرید کولر گازی دارید، یا از این وسیله استفاده می کنید اما سیم ان بی کیفیت است و همواره داغ می شود ولی نمی دانید از کجا کولرگازی یا یک سیم با کیفیت برای کولر گازی تان بخرید، سری به قسمت آگهی های صنعتی وب سایت اگهی تایم بزنید.

مطمئن باشید که می توانید بهترین فروشنده ها را پیدا کنید، سیم یا کولر مورد نظر خود را خریداری کنید و نهایتا از داغ شدن سیم کولر گازی خود برای همیشه جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا